Sunday, August 14, 2011

Now it's done

Noniin, saatiinhan tämäkin tehtyä! Pitkään on ollut jo mielessä, että pitää saada blogi tehtyä ja nyt sitten sain itteeni niskasta kiinni ja valmiiksi kaiken. Mä aattelin, että ois kiva tehdä blogi johon vois kirjotella kaikkea vaihto-oppilas vuotta koskevia asioita ja muutenki pitää vähän niinku päiväkirjaa. Ite lueskelen monia vaihtari blogeja ja oon huomannu, että on tosi mielenkiintoista seurata toisten ihmisten elämää, kun tietää että itellä on sama edessä.
  Eli mä oon lähössä kylläki vasta vuoden kuluttua englannin kieliseen Kanadaan vaihto-oppilaaksi. Mä olin jo kauemman aikaa miettiny tätä vaihtoehtoo, mutta se sitten jotenki vaa jäi, kunnes meidän entinen luokanvalvoja nosti asian esille yhdellä tunnilla. Seuraavaksi huomasinkin, että selailin jo eri vaihto-oppilas yhtiöiden nettisivuja! Mun vanhemmat oli heti yhtä innostuneita tästä ku mäki, joka vähän kyl yllätti... Sitte alkoki se vaikein osuus, eli mihin maahan sitä nyt sitten lähtis? Sen mä olin päättäny, että pitää olla englannin kielinen, koska mä en uskalla lähtee semmoseen maahan, minkä kieltä en osaa ollenkaa. Tuntu vaa jotenki turvallisemmalta lähteä sellaseen, joka kieltä kohtuu hyvin osaa jo. Vaihtoehtoina oli siis USA, Englanti Kanada, Australia tai Uusi-Seelanti. Australiassa ja Uudessa-Seelannissa oli vaan semmonen pikku ongelma, että siellä puolella maapalloa lukukausi alkaa jo helmikuussa, kun meillä vasta elokuussa. Joten Aussit ja Uusi-Seelanti jäi pois listalta.
  Pitkän harkinnan jälkeen ja vertailujen jälkeen päädyin AFS:ään, koska olin kuullut monilta mun kavereilta, että se on hyvä ja luetettava yhtiö. Sinne lähti sitten ensimmäiset hakemukset ja muutaman viikon päästä sieltä tulikin sitte sähköposti, jossa oli kutsu haastatteluun. Tähän hakemukseen olin laittanu 1. Kanadan 2. USA:n ja  3. Uuden-Seelannin. Haastattelu oli Helsingissä ja vastassa mua oli kaksi mukavaa nuorta naista. He esittivät normaaleja kysymyksiä kuten: "Miksi haluaisit vaihto-oppilaaksi?" Ja "Kerro hieman itsestäs ja perheestäs." Haastattelu meni hyvin ja jäi tosi hyvä fiilis koko jutusta! Vähän oli jossain vaiheessa hieman ahistavaa kun pommitetaan henkilökohtaisilla kysymyksillä, mutta sitä haastattelua ei oikeesti kannata jännittää ollenkaan ;)
Nyt en enään muista kuinka kauan kesti kun hyväksyminen tuli, mutta siinä oli just silleen "Sinut on hyväksytty ohjelmaamme." Mun kohalla se ei vaa menny niinku ois pitäny, koska mulle tuli kirje jossa sanottiin, että mut on hyväksytty ranskan kieliseen Kanadaan vaihto-oppilaaksi! Ajattelin siin vaihees ei kamala mihin mä oon nyt joutunu! Sillon olin jo päättäny, että mähän lähen Kanadaan mieluummin kuin USA:han. No ei auttanu muukun perua paikka AFS:ltä ja jatkaa etsintöjä...
   Seuraavaksi lähti hakupaperit YFU:hun ja sieltäkin tuli kutsu haastatteluun nopeasti. Tämä haastattelu oliki vähä erikoisempi, koska meitä oli siellä samassa haastattelussa noin 10 samaan aikaan. Jakauduttiin sitten kahteen eri ryhmään ja kaksi vähän vanhempaa naista alkoi kysellä meilkeimpä samoja kysymyksi, mitä oli siellä edellisessä haastattelussaki. Täällä oli jotenki rennompi tunnelma ja lopussa meinas ihan mennä yli ajalle :D Lopussa oli semmoisen tarinan kirjoittaminen englanniksi ja seki meni ihan jees. Mulla tais olla aiheena Miksi meillä on vanhemmat? YFU:ltaki tuli hyväksymis kirje, mutta nyt taas kävi niin, että Kanadaan oli ensi vuodeksi vaan YKSI vaikka ja seki oli jo menny... Olin saanu paikan Jenkkilästä, mutta sinne en halunnu täs vaihees enään ollenkaa. Joten jouduttii sitte tääki paikka hylkäämään. Tällön mä jo mietin, et täst ei nyt tuu yhtikäs mitään!
Seuraava yhtiö oli sitte Explorius. Tänne soitin etukäteen ja kysyin, että onko teillä vielä paikkoja englannin kieliseen Kanadaan ens vuodeksi. No mun onneksi nainen toisessa päässä sanoin, että juu paikkoja löytyy! Voi sitä ilon määrää :D Sinne lähti samana päivänä jo lomakkeet. Haastattelu oli seuraavalla viikolla ja tällä kertaa haastattelu oli Espoon Tapiolassa kahvilassa. Samoja asioita käytiin läpi nytkin, mutta puoliksi oli englanniksi ja lopussa semmoine englannin kielinen testi. Ei tälläkään kertaa mitään ihan kamalia kysymyksiä, vaikka vähän jännittiki se enkuks puhuminen. Oisko mulle tullu jo samalla viikolla täältäki kirje, jossa kerrottin että mut oli valittu englannin kieliseen Kanadaan!! Mä en voinu uskoo sitä ollenkaan, koska niitä paikkoja on nähtävästi tosi vähän. Nyt ollaan maksettu ensimmäinen osa maksustakin oisko ollu 650€.
  Samassa kirjeessä sanottiin, että mun on nyt turha odottaa sieltä mitään vähään aikaan, koska ne keskittyy tällä hetkellä niihin, jotka on tänä syksynä lähdössä. Lopulliset paperit tulee sitten joskus syksyllä. Tällä viikolla tuli kirje, että mut on nyt lopullisesti hyväksytty ja mun paikka on varmistettu. Nyt vaa sitten odotellaan niitä papereita ja päästään täytteleen niitä! :)


No comments:

Post a Comment