Wednesday, March 28, 2012

This is how I do it, laudan vahausohjeet kuvin

No otsikosta päätellen tein tälläsen pienen vinkkipostauksen lumilaudan pohjan vahauksesta ja silleen miten mä sen oon aina tehny. Mun mielest paras on ite vahaa, koska se on sata kertaa halvempaa ja nopeempaa ku aina viedä sinne huoltoon!
Jos tulee jotain kysymyksii nii kommenttia vaan ;)
Ja näit tapoja vahata on satoja erilaisia, mutta mä teen sen näin.

1. Putsaa laudan pohja ylimääräsistä roskista ja valitse sellainen tila, jossa saat tuuletettua/voiteen haju ei haittaa, koska käry on aika mukava jälkeenpäin :D
Kannattaa asetella lattialle jotain sanomalehtii tai jotaa nii on helpompi sitte putsaa ne siklausjätteet pois. Mul on tapan laittaa kaks penkkii tolleen nosen ja tailin alle nii helppo sit olla siin vierel.
Vaik tos mun laudas oli pohjas sillee tehdasvahaukset tehty, mut kahen laskun jälkee pakko jo vahaa, koska ei liu'u yhtää ja tost reunast iha valkoset...
IMG_1507

2. Sit seuraavaks silitysrauta(ihan mikä vaa, mut kannattaa ottaa vedet pois sielt sisält;) kuumenna noin 180 asteesee, riippuen aineest mitä käytät. Mul nyt vahana tollast mitä löyty jostaa tarjoustalost :D Ku on jo kevät nii kannattaa kattoo ne astelukemat sen mukaa. Toi on +8-(-2) asteesee soveltuvaa. Niit on vaik minkä asteisii!
IMG_1508
IMG_1511

3. Ku rauta on kuuma nii otat sen vahakapulan kätee ja laitat sen siihen raudan pohjaan kiinni nii et alkaa valuu tippoja siihen pohjalle. Valutat sillee sinne tänne, riippuen mis kunnos lauta on. Mä laitoin nyt aikapaljon tota, koska uudet laudat imee aika huolel tota ainetta itteensa ekoil kerroil! Se on muuten sitte aika kuumaa, jote kannattaa varoo laittamast sormii siihen!
IMG_1509

4. Levität jähmettyneet vahatipat tasaseks kerrokseks laudan pohjaan ja varsinki niihin kohtiin kannattaa laittaa kunnolla mis sitä valkost näkyy tai on viiltoja/kuoppia. ÄLÄ sit koskaa jätä sitä rautaa liian kauaks aikaa yhteen kohtaa ettei se polta ja kuivata sitä! Kyl sen näkee miten se rauta liukuu siin päällä helposti ja levittää sitä vahaa sinne pohjaan tasasesti.
IMG_1514

5. Ku olin saanu ne ekat tipat levitettyy nii lisäsin viel vähän tonne reunoille ku näytti silt et se imas ne heti itteensä :D
IMG_1513

6. Jos esim mul näyttää silt et tarvii toisen kerroksen nii siit vaa ei se pahaks oo! Mä annoin sen vähän aikaa jäähtyy ja sit siklasin eli "raavin" ne ylimääräset vahat siit pohjast pois ennen toista kerrosta tollasella-->


7. Eli ku vaha on kuivunu ja jäähtyny nii voi siirtyy siklauksee. Ku siklaus on tehty huolellisesti pitkin yhtenäisin vedoin tailist nosee päin nii sit vaa putsaat sen laudan kaikest siit ylimääräsesti vahast, koska jos sitä lähtee kulkeutuu ympäri kämppä nii oivoi, aika liukast tulee olee :D

8. Siklauksen jälkee mä ainaki aina teen viel sillee et villasukalla tai nylonsukkahousuilla hinkkaan sen pohjan sellaseks kiiltäväks. Kova homma mut hyvä tulee, jos kunnol tekee! Eli kokonaa saa pitkittäisin vedoin vaa hinkkaat sitä. Mä käytin tollast vanhaa säärystint jonka sisää olin tunkenu tollasen stressipallon nii saa hyvin ottee!
IMG_1526

9. AND your done! ;)
IMG_1544
IMG_1524
jaa sitte kannattaa varoo noit terävii kantteja ettei käy roosii :D
IMG_1519¨

Any questions?


1 comment: